شیر فلکه کشویی

شیر فلکه کشویی نوعی Gate Valve است که بوسیله شیر دستی کنترل می شود. می دانیم که شیر کشویی که به آنها شیرهای دروازه ای هم اطلاق می شود تنها برای انجام عملیات بازو بسته کردن مسیر جریان بطور کامل طراحی شده اند.

آنها در خطوط لوله به عنوان شیرهای جداکننده نصب می شوند و نباید به عنوان شیرهای کنترل کننده یا تنظیم کننده استفاده شوند بدین معنی که شیر کشویی، برای کم و زیاد کردن فشار جریان کاربرد ندارد.

شیر فلکه کشویی

شیر فلکه کشویی، شیر دروازه ای یا گیت ولو، عباراتی هستند که همگی به یک نوع شیر اطلاق می شود. این نوع از شیرآلات، کاربرد بسیار وسیعی در صنایع مختلف دارند و برای استفاده زیرسطحی نیز مناسب می باشند. به همین دلیل، در مواردی که کاربرد شیر فلکه کشویی به صورت زیر سطحی است، به منظور جلوگیری از هزینه های بالای تعمیرات و جایگزینی شیر، هنگام انتخاب متریال، نوع و … برای شیر فلکه کشویی، باید تمام جزییات متناسب با کارکرد شیر مدنظر قرار گیرد. 

 کاربرد :

این محصول در دسته  شیرآلات تاسیساتی طبقه بندی میشود، وسیله ای است که جریان مایعات را با باز کردن ، بسته شدن یا انسداد نسبی جریان مایعات تنظیم ، کنترل یا هدایت می کند

شیر فلکه کشویی عموما زمانی بیشترین کاربرد را دارد که افت فشار در سیستم اهمیت بالایی داشته باشد ؛ چرا که کم ترین افت فشار را در اختیار می گذارد و دلیل آن این است که هنگام باز بودن شیر، مانعی بر سر راه جریان قرار نمی گیرد در نتیجه افت فشار حداقل می شود.

کار یک شیر فلکه کشویی بسیار ساده است. هنگامی که دروازه شیر از مسیر جریان برداشته می شود، شیر باز می شود و هنگامی که دروازه دوباره به موقعیت خود باز می گردد، شیر دروازه بسته می شود. این حرکت دروازه با چرخاندن دستی چرخ دستی به وجود می آید.

چرخ دستی محور شیر را می چرخاند و مکانیزم رزوه داخلی باعث حرکت عمودی شیر می شود. از آنجایی که چرخ دستی بیش از یک دور کامل چرخانده می شود تا شیر را به طور کامل باز یا بسته کند، به آنها شیرهای چند چرخشی نیز اطلاق می شود. شیرهای دروازه ای با محرک الکتریکی هم موجود هستند اما مقرون به صرفه نیستند و هزینه را بالا می برند.

شیر فلکه کشویی

به سه روش می توان شیر فلکه کشویی را طبقه بندی کرد.

  • انواع دیسک

گوی مخروطی جامد

گوی انعطاف پذیر

شکاف گوی یا دیسک های موازی شیر

  • انواع مفصل سرپوش بدن

سرپوش پیچ خورده

سرپوش پیچ و مهره ای

سرپوش جوش داده شده

سرپوش مهر و موم فشار

  • انواع حرکات بنیادی

نوع ساقه غیر صعودی                    

شیر فلکه کشویی بر اساس کاربرد آن از جنس های مختلفی ساخته می شود که می توان آنها را بر این اساس به انواع زیر تقسیم بندی نمود:

  • Gate Valve چدنی
  • Gate Valve برنجی
  • Gate Valve استیل یا فولادی

شیر فلکه کشویی برنجی

در صنایع تاسیساتی آب، شبکه های آبرسانی، سیستم های آبیاری، شبکه های نفت، روغن و گازوئیل، صنایع تانکرسازی، پنوماتیک و هیدرولیک، مواد شیمیایی و صنایع ساختمان شامل سیستم تهویه مطبوع، سیستم های بخار اشباع و به طور کلی در سیستم هایی که حاوی مواد خورنده نباشد قابل استفاده می باشد. 

شیر فلکه کشویی چدنی : 

از جمله شیرهایی است که کاربرد فراوانی در صنعت دارد. این نوع شیر در بیشتر موارد از چدن ساخته می شود و معمولا در آب و فاضلاب به کار می رود. از این مدل Gate Valve برای قطع و وصل جریان استفاده می شود.

شیر فلکه کشویی استنلس استیل

 عمدتا در نوع استیل 304 و استیل 316 تولید و عرضه می شوند. این نوع از شیرکشویی از کاربرد وسیعی در صنایع شیمیایی، نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع دارویی و سایر صنایعی که با سیال خورنده سروکار دارند، برخوردار است. این محصول ، بنا به ماهیت متریال به کار رفته در ساخت آن، مقاومت بالایی در برابر انواع خوردگی ها را داراست و به همین دلیل شاید بتوان گفت حساس ترین کاربرد را در میان سایر انواع شیرهای کشویی دارد، بنابراین در انتخاب این دسته از شیرهای کشویی باید دقت نظر بیشتری به خرج داد. در مواردی که صرفا خوردگی اسیدی مطرح است شیر کشویی استنلس استیل 304 گزینه مناسبی است، اما در شرایطی که سیال حاوی محلول های کلرید است استفاده از استیل 316 باید در دستور کار قرار گیرد.

برای تهیه وگرفتن اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید .

۰۱۳-۳۳۳۲۱۸۰۰

۰۱۳-۳۳۳۲۰۴۳۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یازده =